Prowadzisz firmę, która z trudem osiąga cele sprzedażowe pomimo posiadania pewnego planu ? Możliwe nawet, że w twojej firmie zostały podjęte działania związane z kampaniami w sieci reklamowej, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym konkurencja jest wszechobecna a wiele działań, szczególnie w środowisku e-commerce wymaga odpowiedniej strategii marketingowej.
Niezwykle ważne jest stworzenie odpowiedniej ścieżki, która przyciągnie twojej firmie nowych klientów. W modelu biznesowym B2C, gdzie większość transakcji odbywa się bezpośrednio przez internet, bez udziału sprzedawcy, ważne jest zrozumienie, jaką potencjalny odbiorca przebywa drogę, od poznania Twojej marki do zakupu towaru lub usługi.
Poprzez odpowiednie zrozumienie potrzeb klientów i zoptymalizowania twoich działań marketingowych możesz sprawić, aby klient zainteresował się właśnie Twoją marką. Wszystkie te działania ilustruje lejek marketingowy o którym więcej w poniższym artykule.
Czym jest lejek marketingowy ?
Lejek marketingowy jest to podróż jaką odbywa klient od nieznajomości marki do momentu lojalności. Jest szczegółowo przygotowaną koncepcją, która przyciąga ludzi, by następnie sprawić, że zainteresują się oni produktem lub usługą i staną się Twoimi klientami. Stworzenie efektywnego lejka marketingowego pozwala firmom prowadzić ich po kolejnych etapach customer journey map (ścieżka klienta) i budować strategię marketingową wspierającą sprzedaż.
Etapy lejka marketingowego
- Budowanie świadomości – etap który ma na celu aby twój potencjalny klient dowiedział się o twojej firmie i oferowanych produktach lub usługach. Powinien uświadomić sobie w jaki sposób twoja firma pomoże rozwiązać jego problem, wpłynąć pozytywnie na jego życie. Dlatego na tym etapie musisz wykonać działania zwiększające świadomość marki.
- Zainteresowanie – już na tym etapie potencjalni klienci są już świadomi twojej marki oraz tego jakie oferuje produkty i usługi. Jednak dlaczego w tym momencie powinien wybrać twoją ofertę ? Należy tutaj opowiedzieć o produkcie, jego jakości, pozwolić klientowi zainteresować się konkretną ofertą.
- Pożądanie – w tym etapie klienci są gotowi podjąć decyzję o zakupie i rozważają różne opcje na rynku porównując je między innymi pod względem ceny, funkcji, jakości. Muszą jednak jeszcze przekonać się, że Twój produkt lub usługa jest dla nich najlepszym rozwiązaniem.
- Zakup – moment w którym klient dokonuje zakupu. Na tym etapie ważne jest aby zapewnić sprawny i bezproblemowy proces zakupowy, aby został on finalnie zrealizowany.
- Lojalność – etap w którym posiadasz już klienta, jednak warto go nadal zatrzymać przy sobie. Jeśli zadbasz o to, aby pamiętał o tobie przypominając mu w odpowiedniej chwili o istnieniu twojej firmy, prawdopodobnie zostanie z tobą na dłużej. Również istnieje znaczące prawdopodobieństwo, że Twój klient sam zechce zarekomendować Twoją firmę.
Wskazówki jak zbudować skuteczny lejek marketingowy dla e-commerce
Etap budowania świadomości
Pierwszy etap budowania ścieżki marketingowej, mający na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów oraz odkrywanie przez nich Twojej marki. Jest to proces długofalowy, jednak konsekwentne działania i dostowanie swojej komunikacji dla ustalonej grupy docelowej przy zrozumieniu jej preferencji i zachowań zakupowych pomoże w zwiększeniu szansy na konwersję. Jest to pierwsza okazja, aby pokazać potencjalnym klientom, że potrzebują tego co oferujesz i poprowadzić ich przez dalsze etapy lejka. Gdy już masz ustaloną grupę docelową, twórz unikalną treść związaną z twoimi produktami, marką jednocześnie kierując słowa dla danej zbiorowości.
- Twórz wartościowe artykuły na temat branży w której działasz, oferowanych produktów i usług
- Dodawaj regularny content w mediach społecznościowych aby zapisać się w pamięci odbiorców
- Wykorzystaj kampanie reklamowe w celu zwiększenia świadomości, zasięgu marki.
- Współpracuj z twórcami internetowymi, którzy będą promować twoje usługi lub produkty
- Pamiętaj o SEO – optymalizacji strony internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych. W ten sposób poprzez wyniki organiczne dotrzesz do osób poszukujących Twoich produktów lub usług.
Etap zainteresowania
W drugim etapie lejka marketingowego twoim zadaniem jest wzbudzenie zainteresowania Twoją ofertą i zachęcenie do poznania jej bliżej. Nie pozwól, aby po wejściu na witrynę internetową klient zniechęcił się jej interfejsem i po chwili z niej wyszedł. W tym celu zadbaj o wizerunek strony internetowej, jej estetyczny wygląd, łatwość poruszania się oraz szybkość ładowania. Witryna internetowa jest twoją wizytówką, dlatego zaprezentuj się z jak najlepszej strony.
- Umieść niezbędne informacje o firmie w celu zbudowania zaufania Twojej marki
- Opisz dokładnie Twoją ofertę wraz z niezbędnymi informacjami i korzyściami
- Możesz utworzyć landing page z lead magnetem (darmową ofertą dla Klienta) np. e-book
- Twórz dalej wartościowy content aby zachęcić potencjalnych klientów do zaangażowania się w Twoją markę
Etap pożądania
Kluczowy etap w którym celem jest zwiększenie pragnienia posiadania wśród odbiorców Twoich produktów lub usług i zachęcenie ich do podjęcia decyzji o zakupie. W treści dla potencjalnych klientów stwórz poczucie nagłej potrzeby posiadania produktu.
- Zastosuj remarketing i przypomnij o swojej ofercie osobom które już odwiedziły stronę.
- Wykorzystaj pozytywne recenzje i opinie klientów w celu przekonania potecjalnych klientów do zakupu
- Oferuj zniżki, promocje lub darmową dostawę
- Personalizuj oferty np. poprzez newsletter
- Publikuj regularne treści i zdjęcia w mediach społecznościowych z produktem
Etap zakupu
Nie pozwól, aby proces zakupowy zakończył się na etapie porzuconego koszyka, dlatego upewnij się że proces zakupu jest łatwy i intuicyjny. Eliminuj zbędne kroki i oferuj różne metody płatności, wyraźnie informuj klientów o polityce zwrotów. Spraw aby cała ścieżka zakupowa była dla klienta bezproblemowa.
- Zapewnij doskonałą obsługę klienta, odpowiadając na pytania i rozwiązując problemy klientów.
- Informuj klientów o każdym zmianie statusu zamówienia
- Usprawnij czas dostawy oraz zwrotu i reklamacji
- Wyeliminuj ewentualne błędy na stronie podczas dokonywania zamówienia
- Zaskocz klienta darmową dostawą lub gratisem
Etap lojalności
Ostatni etap lejka marketingowego którego celem jest utrzymanie lojalności i zachęcenie do dalszych zakupów. Nagradzaj ich za zakup w Twoim sklepie i spraw aby zostali na dłużej twoimi klientami.
- Wprowadź program lojalnościowy,
- Dostarczaj personalizowane oferty lojalnym klientom
- Oferuj darmowe dostawy i zwroty
Lejek marketingowy jest kluczowym modelem w analizie procesu zakupowego oraz optymalizacji działań marketingowych i sprzedażowych oraz wykorzystaniu budżetu marketingowego w efektywny sposób. Poprzez systematyczne monitorowanie i pomiar skuteczności poszczególnych etapów lejka, przedsiębiorstwa mogą dostosowywać swoje strategie, aby lepiej sprostać oczekiwaniom klientów, zwiększyć współczynnik konwersji i odnieść sukces na rynku.
Dzięki zrozumieniu poprawnego mechanizmu lejka marketingowego i spójnym działaniom, nie stracisz pieniędzy przeznaczonych na nieefektywne kampanie, tylko zdobędziesz wartościowych klientów. Umów się na bezpłatną konsultację z naszymi specjalistami aby dowiedzieć się, jak możemy pomóc w Twoim przypadku.