W dzisiejszym dynamicznym środowisku e-commerce coraz więcej firm decyduje się wprowadzić analitykę na swoją stronę. Sukces w tej branży jest powiązany z podejmowaniem trafnych, strategicznych decyzji. W sklepach internetowych nie mamy do czynienia z bezpośrednim kontaktem, dlatego aby dowiedzieć się o pozyskaniu ruchu, zachowaniu użytkowników i konwersji, wdrożenie analityki okazuje się wręcz kluczowe w prowadzeniu takiego biznesu.
Dlaczego analityka w e-commerce jest tak ważna ?
Dzięki analityce możemy wykryć problemy na stronie internetowej
Podczas drogi zakupowej użytkownik w sklepie internetowym musi przejść przez kilka etapów, od znalezienia produktów, które go interesują, dodaniu ich do koszyka, po przejście ścieżki składania zamówienia wypełniając potrzebne formularze oraz dokonując płatności. Na każdym z tych etapów mogą wystąpić problemy, od nieznalezienia pewnych informacji, problemów z wypełnieniem formularzu, braku konkretnej formy płatności, bądź wystąpienia błędów na stronie. Dzięki analityce jesteśmy w stanie zidentyfikować na którym etapie ścieżki użytkownika występowało najwięcej takich błędów. W ten sposób jesteśmy w stanie naprawić błędy i przyczynić, aby proces zakupowy był dla użytkownika jak najprostszy, co skutkuje większą szansą na konwersję.
Analityka pozwoli nam sprawdzić skąd pochodzi ruch na stronie
Posiadając dane, które pokazują źródło ruchu na stronie, jesteśmy w stanie określić najskuteczniejsze kanały marketingowe i wybrać najbardziej skuteczne formy promocji. Dowiemy się, czy użytkownicy dotarli do naszego sklepu poprzez organiczne wyszukiwanie, media społecznościowe bądź przez kampanię marketingową. Informacje te można wykorzystać do zwiększenia inwestycji w najlepiej generujące źródła ruchu.
Analityka a porzucone koszyki
Nie każde dodanie produktu przez użytkownika kończy się finalizacją zamówienia. Według danych średni współczynnik porzuconych koszyków w e-commerce wynosi ponad 70%. Najczęściej spowodowane jest to faktem, iż użytkownik dodaje produkty do koszyka w celu sprawdzenia kosztów wysyłki, kuponu rabatowego, formy płatności. Jednak dzięki analityce możemy znaleźć źródło problemu i podjąć działania, które zmniejszyłyby procent porzucenia koszyków, poprzez obniżenie kosztów wysyłki lub uproszczenie procesu zakupowego.
Pozwala na stworzenie kampanii remarketingowej
Kampanie remarketingowe są dobrym sposobem na zwiększenie konwersji w sklepie. Analityka pozwoli nam na segmentowanie klientów, którzy odwiedzili nasz sklep internetowy, oglądali konkretne produkty, podjęli akcję na stronie. Możemy wykorzystać te informacje i stworzyć personalizowaną reklamę właśnie dla takich użytkowników, stwarzając szansę, by przy następnym kontakcie ze sklepem sfinalizowali transakcję.
Najważniejsze narzędzia do analizy danych w e-commerce
- Google Analytics – najbardziej popularne narzędzie do analityki na świecie, w tym do analizy danych sklepów internetowych. Zbiera ono dane na temat ruchu na stronie internetowej lub aplikacji umożliwiając lepsze poznanie ścieżki klienta. Najnowsza wersja Google Analytics 4 pozwala na śledzenie zdarzeń użytkownika od kliknięcia w link do dokonania zakupu. W GA4 został także rozwiązany problem braku wspólnego mianownika między witryną internetową a aplikacją, potrzebnego do mierzenia całości ścieżki użytkownika. W ten sposób mamy możliwość mierzenia osób, które na swojej ścieżce zakupowej korzystają z różnych urządzeń i platform. Dzięki temu narzędziowi dowiemy się skąd użytkownik trafił na stronę, ile czasu na niej spędził oraz czy dokonał zakupu przy pierwszej wizycie czy być może potrzebował kilku wizyt. Możemy również otrzymać raport szczegółowych danych demograficznych zawierający informacje o wieku, płci, zainteresowaniach, języku i lokalizacji użytkowników.
- Google Tag Manager– narzędzie do zarządzania tagami i zbieraniu danych analitycznych na stronach internetowych i aplikacjach. Powinien on być połączony z kontem Google Analytics, aby przesyłać informacje, które nie są śledzone w GA. Dzięki menadżerowi tagów Google możliwe jest zbieranie w prosty sposób istotnych danych na temat zachowań użytkowników.
- Hotjar– dzięki temu narzędziowi możemy monitorować i analizować jak użytkownicy reagują na treść i poruszają się na stronie internetowej. Znajdziemy tam takie funkcje jak mapy cieplne (heatmaps), które pokażą obszary, w które użytkownicy najczęściej klikali, przewijali lub zatrzymywali się myszką. Możemy w ten sposób określić najbardziej atrakcyjne obszary na stronie oraz te problematyczne, w których może trzeba dokonać pewnych zmian. Oprócz heatmaps znajdziemy analizę formularzy, pozwalającą na sprawdzenie ich skuteczności, oraz śledzenie lejków konwersji monitorujące proces opuszczania konwersji przez użytkownika.
Wprowadzenie analityki na Twoja stronę pozwoli na efektywniejsze działania w kierunku pozyskania, poznania klientów i dostosowaniu pod nich oferty. Dzięki niej lepiej zooptymalizujesz strategie marketingowe i sprzedażowe, osiągając coraz wyższe wyniki. Jest to z pewnością inwestycja, która zwróci się nieraz powodując zwiększenie przychodów Twojej działalności.
Dlatego nie zastanawiaj się nad tym za długo i zacznij działania w kierunku zwiększenia rentowności swojej firmy i zyskaniu przewagi nad konkurencją.