Story Inside
5 marca 2024

Jak zacząć prowadzenie social media?

Jak zacząć prowadzenie social media?

Od czego zacząć prowadzenie social media? 

Pierwszym elementem pracy nad prowadzeniem social media powinno być wyznaczenie celu i strategii działań. Podczas rozmów z dziesiątkami przedsiębiorców zauważyliśmy, że jest duża świadomość tego, że profile w mediach społecznościowych powinny być prowadzone profesjonalnie. Ale jaki konkretnie powinny spełniać cel? 

W świecie biznesu same lajki, komentarze i (nietrafione) zasięgi nic nie dają. To co pozwala rozwijać się firmie, zatrudniać nowych pracowników i podnosić wynagrodzenia, to sprzedaż. Oczywiście, za każdą firmą stoją wartości i aspiracje, które założyciele chcą spełnić. Wszystko to bez dopływu klientów jest niestety na dłuższą metę niewystarczające. 

Krok I: Cel & Strategia 

W takim razie jaką rolę pełnią social media w działaniach firmy? Podobnie jak inne działania marketingowe, są one elementem lejka marketingowego. W zależności od publikowanych treści mogą one 1) informować nowych użytkowników o istnieniu danej marki, 2) pomóc w poznaniu marki osobom będącym w kręgu zainteresowanych podjęciem wobec niej akcji lub 3) przekonać do zakupu produktów i usług.  

Przygotowanie strategii działań w social media powinno być poprzedzone dobrze opracowanym researchem. Przede wszystkim, podczas tego kroku chcemy określić: 

  • Kim jest nasza grupa docelowa i jakie ma problemy? 
  • Czym wyróżniamy się na tel konkurencji? 
  • Jaki powinen być nasz główny przekaz? 

Krok II: Identyfikacja 

Kiedy wiemy, co ma być efektem naszych działań w social mediach, czas przystąpić do stworzenia identyfikacji graficznej. Aby prowadzić profile w sposób profesjonalny, musi ona być dobrze wykonana i spójna z identyfikacją marki.  

Identyfikacja graficzna powinna być też odpowiednia do grupy docelowej. Jeśli naszą działalność prowadzimy w branży medycznej, udostępniane przez nas grafiki nie mogą być prześmiewcze i infantylne. Z kolei jeśli nasza firma produkuje zabawki dla dzieci, zbyt poważna identyfikacja może nie przykuć oka i przegrać grę o uwagę klienta z konkurencją. 

Krok III: Treści 

Jeśli wiemy już jaki cel mają nasze działania i jak będzie wyglądać nasza identyfikacja, pora przystąpić do treści. Aby utrzymać zainteresowanie i zaangażowanie naszych odbiorców, dobrze jest wyznaczyć kilka (maksymalnie do 5) grup publikacji. Można powiedzieć, że grupy te są poniekąd grupami tematycznymi.  

Przykładem takiej grupy mogą być na przykład posty o wartościach marki. Trzymając się przykładu branży medycznej taką wartością może być chęć pomocy drugiemu człowiekowi do powrotu do sprawności. W takim wypadku grupa odbiorców dostrzeże w nas coś więcej, niż tylko osoby w białych fartuchach, ale ludzi, którzy troszczą się o zdrowie innych. 

Krok IV: Osoba odpowiedzialna za publikację 

Po wykonaniu dużej ilości pracy z punktów 1-3 szkoda byłoby nie wykorzystać całej analizy przez brak osoby, która będzie odpowiedzialna za publikację. Niestety, zdarzają się i takie przypadki. Jest to o tyle kluczowe, że bez wyznaczenia konkretnej osoby, rzadko udaje się działania w social mediach prowadzić regularnie. Nasi konsultanci przerabiali już i takie przypadki, stąd bardzo chętnie dzielą się wiedzą jak unikać takich sytuacji. 

 

Które social media powinna prowadzić firma? 

Bardzo często zdarza się, że firmy są obecne na wielu platformach społecznościowych, jednak żadnej z nich tak do końca nie prowadzą. Mimo posiadania konta na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku, Linkedinie i Pintereście, ostatnia publikacja miała miejsce 2 lata temu. Czy znacie takie przypadki? 

Jest ich niestety dosyć sporo. Stąd, odpowiedź na pytanie o właściwe social media podzielimy na dwie części. 

Po pierwsze, dostosujcie liczbę kanałów social media do realnych zasobów. Na początku, kiedy w naszym zespole panuje duży entuzjazm, publikacje będą pojawiały się regularnie. Jednak gwarantujemy Wam, że jeśli tylko pojawi się w Waszej firmie gorący okres i ważniejsze sprawy – to marketing, a w nim social media, zejdzie na dalszy plan. Dlatego więcej, nie zawsze znaczy lepiej. 

Po drugie, to niestety zależy. Od branży, od grupy docelowej, od modelu biznesowego. Przyjęło się, że jeśli kierujemy się do osób powyżej 35 roku życia, dobrym wyborem jest Facebook, do osób w przedziale 25-35 lat – Instagram, a do młodszych – Tik-Tok. Jest to jednak dosyć duże uproszczenie i są także firmy, które mogą promować się na Tik Toku treściami do najstarszych grup odbiorców. 

Sprawdźcie konkurencje i dostępne statystyki. Poszukajcie treści podobnych do Waszych, aby wiedzieć, czy mają one na danym kanale potencjał. Jeśli je znajdziecie, postarajcie się wyróżnić. Jeśli nie, może inne medium będzie lepsze dla Waszego biznesu. 

 

Ile kosztuje prowadzenie social media? 

W dobie ogromnej ilości specjalistów od social media i agencji marketingowych, widełki za tę usługę są tak duże, jak zadłużenie Stanów Zjednoczonych Ameryki (na moment pisania tego tekstu 34 biliony $). Możemy więc zdradzić od czego zależy i ile taka usługa kosztuje w naszej butikowej agencji. 

Przede wszystkim, na wycenę prowadzenia social mediów wpływa ilość postów do przygotowania w miesiącu. Rekomendujemy liczbę nie mniejszą, niż 8 publikacji w miesiącu. Średnio publikujemy dla naszych Partnerów 10-12 postów w miesiącu. 

Kolejnym czynnikiem jest stworzenie dodatkowych materiałów na Stories. Są to zazwyczaj grafiki, stąd czasochłonność liczona jest inaczej, niż w przypadku postów. 

Ostatnim kluczowym czynnikiem jest ilość platform społecznościowych, na których obecni są nasi Partnerzy. W przygotowywanej przez nas strategii działań w social media, w zależności od zasobów naszych Partnerów proponujemy przygotowywanie dedykowanych treści pod dane platformy lub tak zwany repost – publikację tych samych treści na różnych kanałach. 

Usługa prowadzenia social media w naszej butikowej agencji zazwyczaj mieści się w przedziale 2000-4000zł netto/miesięcznie. 

 

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat efektywnego wykorzystania social mediów w lejku marketingowym, polecamy przeczytać przygotowany przez nas artykuł na ten temat. Jeśli z kolei chciałbyś porozmawiać o tym, jak może wyglądać prowadzenie profili social media w Twojej firmie, umów rozmowę z naszym konsultantem o dogodnej dla Ciebie godzinie. 

Skontaktuj się z nami