Story Inside
24 stycznia 2024

Trendy w social mediach – raport Hootsuite

Trendy w social mediach – raport Hootsuite

Zespół z Hootsuite, oprócz tego, że stworzył platformę do zarządzania mediami społecznościowymi, co roku przygotowuje obszerne raporty podsumowujące poprzedni rok oraz wyznaczające trendy na następny. Poniżej pierwsza część opracowanego raportu „Social Trends 2024” w języku polskim. W podsumowaniu wpisu znajdziecie rekomendacje działań w social mediach na rok 2024 przygotowane na podstawie analizy danych z raportu.

Badania zostały przeprowadzone przez Hootsuite na zasadzie przeprowadzonych ankiet na 4281 marketerach oraz 4508 konsumentach. Ankiety zostały przeprowadzone w sierpniu 2023 roku. Dodatkowo została przeprowadzona analiza wiadomości z 15 557 artykułów z głównych organizacji raportujących mediów społecznościowych, a także analizę treści 1 miliona anonimowych postów społecznościowych połączonych z Hootsuite. Dane został uzupełnione przez Pew Research Center, Statista, Deloitte, Forbes, Insider Intelligence, Forrester, LinkedIn, GlobalWebindex, The CMO Survey i innych.  

AI w marketingu – źródło nadziei dla profesjonalistów czy zagrożenie do zrażenia swoich odbiorców? 

Pierwszym trendem w social mediach na rok 2024 według raportu jest stale postępujące AI. Z badań wynikających z przeanalizowanych ponad 15 500 artykułów wynika, że w latach 2022-2023 liczba tematów poświęconej nauce o sztucznej inteligencji wzrosła o 550%. Marketerzy również skorzystali z tego trendu.  

Z powodu faktu, iż menedżerowie mediów społecznościowych są zwykle jednoosobowym zespołem i często brakuje im czasu, nie jest zaskoczeniem, że główną motywacją do korzystania ze sztucznej inteligencji jest zmniejszenie obciążenia pracowników, a 61% respondentów badań przeprowadzonych przez Hootsuite wybrało tę opcję.  

Organizacje zgłosiły swoje plany na zwiększenie wykorzystania AI w różnych działach nawet czterokrotnie niż w ubiegłym roku. Największy wzrost ma dotyczyć sztucznej inteligencji wykorzystywanej do poprawy tekstu, edycji obrazów oraz obsługi klienta.  

Według odpowiedzi 4278 respondentów narzędzia oparte o sztuczną inteligencję były wykorzystywane w ostanich 12 miesiącach (na czarno) / będą wykorzystywane w następnych 12 miesiącach (na czerwono) w poszczególnych obszarach: 

  • Edycja i poprawa tekstu -> wzrost o 28%
  • Generowanie tekstów reklamowych -> wzrost o 29%
  • Nowe pomysły -> wzrost o 44%
  • Poprawianie i przepisywanie tekstów -> wzrost o 103%
  • Tworzenie treści do obsługi klienta -> wzrost o 195%
  • Edycja grafik -> wzrost o 260%
  • Generowanie grafik -> wzrost o 136%
  • Używanie chatbota -> wzrost o 318%

raport hootsuite

 

Jakie jest zaufanie odbiorców do treści i grafik generowanych przez AI?  

Pomimo faktu, że posty generowane przez sztuczną inteligencję cieszą się zainteresowaniem to aż 62% badanych konsumentów stwierdziło, że są mniej skłonni angażować się, wiedząc, że treści zostały stworzone przez AI. Spowodowane to jest ograniczoną kwestią zaufania do prawdziwości tych treści. Fake newsy nie są już nikomu obce, a dodatkowo udostępnianie w mediach społecznościowych maszynowo łączonych słów lub obrazów rodzi u wielu konsumentów niepokój – co jest prawdziwe, a co nie? Te odczucia są zgodne z badaniem Pew Research Center z 2022 roku na temat zwiększonego wykorzystania sztucznej inteligencji w Internecie. Można wyciągnąć z tego wniosek, że odbiorcy niekoniecznie tak chętnie przyjmują i korzystają ze sztucznej inteligencji jak marketerzy. 

raport

 

Jednak, jeżeli chodzi o ufność wobec AI to wygląda to różnie w zależności od kategorii wiekowych odbiorców: 

raport trendy w social

Rekomendacje na bazie wniosków z raportu  

Poznaj swoich odbiorców – ta czynność nabiera nowego znaczenia.

Dogłębne zrozumienie tego, kim są Twoi odbiorcy w mediach społecznościowych będzie niezbędne w tym roku do wykorzystania sztucznej inteligencji we właściwy sposób. Nie warto poprzestawać na podstawowych danych demograficznych. Kim są Twoi odbiorcy? Co lubią? Co sądzą o tym, co widzą w social mediach? Inne przydatne dane to: 

  • Lokalizacja 
  • Język 
  • Zainteresowania 
  • Wyzwania 
  • Etap życia 
  • Nawyki zakupowe 

Może to pomóc w zebraniu informacji na temat tego, czy inne czynniki takie jak kultura, geografia lub zainteresowania mają wpływ na ich postrzeganie sztucznej inteligencji. Oczywiście ww. Dane będą również użyteczne do dostosowania pozostałych działań marketingowych oraz sprzedażowych.  

Trend autentyczności

W otaczających nas treściach, grafikach oraz materiałach wideo generowanych przez AI, będziemy szukać i bardziej ufać markom, które będą autentyczne. Nie oznacza to, żeby nie korzystać ze sztucznej inteligencji, tylko to, żeby robić to z „głową” i przy tworzeniu treści pozostać ludzkim.

Zdecyduj, które zadania powinieneś kontynuować aby wspomagać budowanie relacji

Sztuczna inteligencja jest świetnym asystentem, ale nadal to Ty musisz prowadzić „show”. Do Ciebie należy delegowanie, które aspekty pracy może wspierać sztuczna inteligencja, a które wymagają delikatniejszej ręki (i zniuansowanego mózgu). W końcu chodzi o zaufanie odbiorców. W miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wyrafinowana, kuszące może stać się przekazywanie pracy AI jako swojej. Ale pamiętaj: relacje społeczne są budowane na zaufaniu. Przekonanie odbiorców, że treści z którymi wchodzą w interakcję są ludzkie, podczas gdy tak nie jest – jest najlepszą drogą do zrujnowania zaufania. Nie wspominając już o tym, że może to poważnie zaszkodzić marce. (A jeśli ktoś z was pomyślał sobie teraz: „Ale oni nigdy się nie dowiedzą”- prędzej czy później będą w stanie to zweryfikować).

Dane i materiały pochodzą z raportu przygotowanego przez Hootsuite.

 

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji to umów się z nami na bezpłatną konsultację, aby dowiedzieć się czy, i jak możemy pomóc w Twoim przypadku.

Skontaktuj się z nami