Analiza danych marketingowych
Przy dzisiejszych możliwościach w digital marketingu wiele firm gromadzi mnóstwo danych marketingowych, ale ile z nich jest wykorzystywanych w sposób efektywny? Najcenniejszym zasobem w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie jest czas, dlatego, aby go nie marnować (i przy okazji nie przepalać budżetu), odpowiedzialny dział marketingu powinien gromadzić i analizować tylko te dane, które będą użyteczne.
Wszystkie działania marketingowe oraz sprzedażowe powinny zaczynać się od analizy danych, ponieważ bez tego, przygotowywanie jakiejkolwiek strategii, czy to marketingowej, czy sprzedażowej, nie ma większego sensu. To tak jakby przygotowywać się do meczu tenisowego nie analizując: czy przeciwnik jest lewo, czy praworęczny, ile ma wzrostu, czy i po jakim czasie gry jego kondycja gwałtownie spada? Wszystkie powyższe informacje, pozwalają na zaplanowanie precyzyjnej i skutecznej taktyki. Tak samo wygląda to w digital marketingu.
Korzyści wynikające z analizy danych marketingowych
Badanie danych pozwala firmom na zrozumieniu ich klientów, podejmowanie efektywnych decyzji biznesowych oraz optymalizowaniu działań digital marketingowych. Analiza danych marketingowych pozwala między innymi na:
-
Głębszym zrozumieniu klientów, ich preferencji i zachowań zakupowych.
-
Precyzyjnym kategoryzowaniu odbiorców na podstawie różnych kryteriów tj.: demografia, zachowania w Internecie, historię oraz preferencje zakupowe.
-
Optymalizację kampanii digital marketingowych, oraz redukcję jej kosztów.
-
Research w poszukiwaniu nowych trendów oraz możliwości.
-
Monitorowanie konkurencji.
Możliwości płynące z analizy danych, pozwalają na skuteczną optymalizację oraz planowanie działań marketingowo-sprzedażowych, co za tym idzie, umożliwia zwiększenie zwrotu z inwestycji z tych działań.
Które dane w marketingu warto analizować?
Spośród mnóstwa dostępnych danych w przestrzeni Internetu, należy wybrać te informacje marketingowe, które po analizie przyniosą realne korzyści.
Dane demograficzne klientów.
Informacje na temat: wieku, płci, lokalizacji geograficznej, zainteresowań itp., umożliwiają spersonalizowanie komunikacji skierowanej do klientów.
Ruch na stronie internetowej.
Analiza takich wskaźników jak: CTR (click-through rate), CPA (cost-per-action), CPC (cost-per-click) czy innych zachowań na stronie, pozwala na ocenę skuteczności różnych kampanii digital marketingowych. Dzięki temu, można przesuwać budżet reklamowy na skuteczniejsze kampanie.
Dane z social media marketingu
Monitorowanie marki, czyli śledzenie wzmianek o marce i monitorowanie opinii użytkowników na jej temat. Z tych danych można otrzymać feedback jak nasza marka jest postrzegana przez naszych odbiorców. W dodatku daje możliwość na zareagowanie i próbę złagodzenia negatywnych opinii.
Analiza danych z social mediów umożliwia pomiar efektywności kampanii digital marketingowych. Można śledzić wskaźniki tj. liczba odsłon, zaangażowanie, liczba kliknięć, konwersję itp. Dzięki temu można ocenić, które kampanie i treści są najbardziej skuteczne, a które wymagają optymalizacji.
Identyfikacja influencerów, czyli wyszukiwanie osób aktywnie zaangażowanych w mediach społecznościowych, które posiadają duże zasięgi do konkretnej grupy docelowej. Wyszukiwanie influencerów związanych z daną branżą i badanie ich wpływu na społeczność może pomóc w nawiązywaniu współpracy i zwiększeniu zasięgów oraz zaangażowania w kampaniach marketingowych.
Dane z e-mail marketingu
Segmentacja odbiorców na podstawie różnych kryteriów, takich jak demografia, zachowanie, preferencje zakupowe itp. Pozwala to na bardziej precyzyjne targetowanie i wysyłanie spersonalizowanych wiadomości do konkretnych grup odbiorców.
Pomiar wskaźników otwarć i kliknięć daje możliwość na ocenę, które tematy, nagłówki, oferty wywołują największe zainteresowanie odbiorców, oraz które wiadomości generują największe zaangażowanie (czyli np. angażują do kliknięcia w link). W dodatku analiza tych danych umożliwia śledzenie konwersji zakupów, subskrypcji, pobrań. Pozwala to na ocenę w jakim stopniu e-mail marketing jest skuteczny w danej kampanii digital marketingowej, oraz na jego ewentualną optymalizację.
Badanie wskaźnika odrzuceń w email marketingu pozwala na zweryfikowanie skuteczności dostarczania wiadomości, oraz umożliwia podjęcie konkretnych działań w celu obniżenia tego wskaźnika.
Analiza danych marketingowych jest kluczowym elementem skutecznej strategii digital marketingowej. W artykule omówiono różne korzyści, jakie przynosi analiza danych z różnych obszarów marketingu, takich jak media społecznościowe, e-mail marketing oraz ruch na stronie internetowej. Należy jednak pamiętać, o tym, żeby analizować tylko te dane, z których można wyciągnąć korzystne dla działań marketingowych wnioski. Analiza danych digital marketingowych powinna być narzędziem do podejmowania świadomych decyzji i ciągłego optymalizowania działań.